Procesgericht Onderwijs,
Welbevinden & Betrokkenheid
Doelgroep
Leraren - Intern Begeleiders - Schoolleiders
10 tot 150 deelnemers
Tijd
90 tot 150 minuten
Locatie
online of op locatie
Kosten
op aanvraag
Het huidige onderwijs is in veel gevallen gericht op een (didactische) aanpak die dient te leiden tot gewenste opbrengsten. Dit heeft er in sommige gevallen toe geleid dat opbrengsten worden geanalyseerd op basis waarvan de aanpak wordt afgestemd. Inmiddels worden op steeds meer plekken de nadelige gevolgen van dit onderwijsparadigma ondervonden aangezien een belangrijk onderdeel onderbelicht is geraakt, het onderwijsproces!
Deze masterclass biedt concrete tools om welbevinden en betrokkenheid van leerlingen in beeld te brengen en te verhogen.
Hoe leidend is het curriculum op jouw school?
Het huidige onderwijssysteem in cultuurhistorisch perspectief
Een analyse van de onderwijspraktijk in eigen groep
Waarom procesgericht onderwijs?
De meerwaarde van het onderwijsproces als richtpunt
Welbevinden en Betrokkenheid als procesindicatoren
Hoe breng ik Welbevinden en Betrokkenheid in beeld?
Betrokkenheid signaleren met behulp van de betrokkenheidsignalen
Groepsscreening op welbevinden en betrokkenheid
Hoe kan ik de betrokkenheid verhogen?
Betrokkenheid verhogende factoren in praktijk brengen
Het rijk leerprobleem als lesaanbod